Büyükşehir Belediyesi Engelsiz Hayat Atölyesi’nde Çocuklarda Gelişim Geriliği: “Çocuğum Yaşıtları Gibi Davranmıyor” başlığı konuşuldu. Özel Eğitim Uzmanı Özlem Toprak; Eğer bir çocuğun farklı olduğunu düşünüyorsak mutlaka uzmanlara gidilmeli, bu; gelişim sürecini, iletişimi ve çevreyi olumlu yönde etkiler” dedi.

Sakarya Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Dairesi Başkanlığı Engelli Hizmetleri Şube Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen Engelsiz Hayat Atölyesi’nde eğitimler devam ediyor. Bu kapsamda son olarak ‘Çocuklarda Gelişim Geriliği: ‘Çocuğum Yaşıtları Gibi Davranmıyor’ konusu SGM’de konuşuldu. Özel Eğitim Uzmanı Özlem Toprak’ın konuşmacı olarak katıldığı programda Sosyal Hizmetler Dairesi Başkanı Semih Bayraktar, Engelli Hizmetleri Şube Müdürü Nurcan İris, Erken Çocukluk Eğitim Merkezi ve Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi üyeleri ile çok sayıda davetli yer aldı.

“Gelişim bireysel farklılıklar gösterebilir”
Özel Eğitim Uzmanı Özlem Toprak, “Kişinin bir özelliğiyle diğerlerinden faklı olması bireysel farklılıktır. Gelişim, kalıtım ve çevre etkileşiminin ürünüdür. Her bireyin benzersiz kalıtsal mirası ve etkileşimde bulunduğu çevrenin olması, bireysel farklılıkları kaçınılmaz kılar. Örneğin; bir bebek henüz onuncu ayını doldurmadan yürümeye başlarken bir diğeri bu gelişimi on sekizinci ayında gösterebilir. Dolayısı ile hangi yaş guruplarında neler yapılabiliyor olduğunu bilmemiz gerekiyor” dedi.

Anne baba tarafından gerçekleştirilen uygulamalar
Toprak, “Anne babalar, evde ya da toplumsal ortamlarda birebir ya da grup öğretimi kullanarak çocuklarına öğretim yapma konusunda uzmanlar tarafından yetiştirilmelidir. Anne babaların eğitimi için kullanılan yöntemler farklılık gösterebilir. Bunlar bilgi verici öğretim sunma, yazılı materyal kullanma, koçluk yapma, model olma, rol oynama, alıştırma yapma ve bildirimi sunma gibi yöntemlerdir. Çocuğun gelişimi ve öğrenmesi için daha çok fırsat sağlamak, kaynakların ve hizmetlerin daha ulaşılabilir duruma gelmesini sağlamak ve çocuğun en önemli iki çevresi arasında tutarlılık sağlamak aile ile iletişim işbirliği adına önemlidir” dedi.

Yetersizlik türleri
Toprak, “Ülkemizde kısa dönemde özel eğitim gerektiren bireylerin eğitimi ve toplumda bütünleştirilmeleri konusunda önemli adımlar atılmıştır. Anayasamızın 42. maddesinde de ‘Devlet, durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alır’ hükmü yer alır. Zihinsel yetersizliği olan bireyler, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler, özel yetenekli bireyler, birden fazla yetersizliği olan bireyler, bedensel yetersizliği olan bireyler, otizmi olan bireyler, özel öğrenme güçlüğü olan bireyler, süreğen hastalığı olan bireyler, görme yetersizliği olan bireyler, işitme yetersizliği olan bireyler, dil ve konuşma güçlüğü olan bireyler Anayasamızın 42. maddesine uygun olan bireylerdir” dedi.