Erksan İle Sinema Düşünmeye Başladı

Sinemada gerçekliği görmek
Sinemanın gösterildiği ilk yıllardaki süreci değerlendiren Yrd. Doç. Dr. Zeynep Gemuhluoğlu, “Sinema, perdede görülendir. Mesela, ilk yapılan filmlerde trenin gara gelişi gösterildiğinde insanlar treni üzerlerine geliyor zannedip kaçıyorlardı. Batılı göz bunu bilmiyordu. Ama bizim geleneğimizde Hayal Perdesi var, Karagöz var. Perdeye ve gölgeye aşina bir bakışımız var bizim. Bir şeye doğrudan bakmak veya onun temsili üzerine konuşmak yerine gerçekliği, onun perdeye yansıdığı halde görmek. Onun gerçek olmadığını görmek bizim aşina olduğumuz bir şey” diye konuştu.

Metin Erksan’ın tarzı
Metin Erksan’ın Sevmek Zamanı filmi ile sinemanın egemen olduğu Hollywood bakış açısı arasındaki farkı değerlendiren Gemuhluoğlu, “Özellikle Avrupa’da, Hollywood’un daha çok edebiyat, tiyatro ve drama kaynaklı sinema tarzından sonra yeni arayışlar başlıyor. Ve daha ziyade resme yöneliyorlar. Metin Erksan da filmde, fotoğraftan yola çıkarak hikâyenin bütününü oluşturuyor. Neredeyse her bir sahne fotoğraf karesiymiş gibi. Bunun avantajları olduğu gibi dezavantajları da var. Diğer sinemadan farkı ise, nedensellik ile kurulan dramatik ilişki çatışmalarından kaynaklanıyor. Yani iyi kötü, beyaz siyah fark etmez; hatta buna burjuva montajı denir. Çatışmalar üzerinden kurulan şeye karşılık sizi gördüğünüz kare üzerinden düşünmeye yönelten bir sinema tarzı gelişiyor. Bu da kamera kullanımı ve montaj tarzı farklılığı ile birlikte sinema, sanat olmaya ve düşünmeye başlıyor. Metin Erksan bu filminde biçimin önemli olduğunu, içeriği belirlediğini ortaya koyuyor” ifadelerini kullandı.

Gerçekleştirilen programın ardından Sakarya Büyükşehir Belediyesi Başkan Vekili Fevzi Kılıç, Yrd. Doç. Dr. Zeynep Gemuhluoğlu’na teşekkür ederek üzerinde Sakarya ile özdeşleşmiş değerlerin bulunduğu bir minyatür çalışması takdim etti.