Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanı Fatih Pistil tamamlanan projeler, yeni yatırımlar, toplu taşıma ve diğer alanlardaki tüm çalışmalar ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Pistil, “Şehir içi trafiğini azaltıcı ve geleceğe dönük oluşacak ilave trafik yükünü karşılayacak alternatif ulaşım aksları oluşturma, mevcut aksların düzenlenmesi ve kavşak düzenlemesine yönelik devam eden ve planlanan çalışmalarımız var” dedi.

Büyükşehir Belediyesi olarak Ulaşım konusunda önemli çalışmaları hayata geçirdiniz. Bu çalışmalar şehrin trafiğini rahatlatıyor mu? Sakarya’da trafik sorunundan bahsedilmesi gibi bir durum söz konusu mu?
Zaman zaman birçok kesimle ilimizin trafik ve ulaşımı hakkında sohbetler yapıyor, görüşler alıyor ve birbiriyle zıt fikirlerle karşılaşıyoruz. Kimisine göre sorun var, kimisine göre sorun yok. Tabi bizim görevimiz sürekli iyileştirmek, daha iyiyi elde etmek, yenilikleri, vatandaşımızın işini kolaylaştıracak uygulamaları şehrimize kazandırmak. Yaptığımız çalışmalar mutlaka trafiğe olumlu katkılar sağlıyor, takdir alıyor. Eleştiri aldığımız zamanlar da oluyor, biz eleştirilerden kesinlikle rahatsız olmuyor, farklı ve alternatif bakış açısı imkânı olarak görüyoruz.

Eğitim dönemlerinde Kampüs hattında yaşanan yoğunluğa kalıcı çözümler getirmek için ulaşım filosuna yeni araçlar dâhil edildi. Bunların ihale süreçleri devam ediyor. Bu araçlar eğitim dönemine yetişecek mi?
Yeni eğitim dönemi için Büyükşehir Belediye Başkanımızın talimatıyla kampüs ulaşım filosunu arttırmaya yönelik çalışma başlattık. Bilindiği üzere 10 Eylül tarihinde Özel Halk Otobüsü ihalemiz var. Bunun dışında da mevcut araç sayısının arttırılmasına yönelik çalışma yaptık. Yeni dönemde daha geniş bir araç filosu ile kampüs ulaşımı yapılacak. Devam eden yıllarda da öğrenci artışına uygun olarak araç filosunun genişletilmesine devam edeceğiz.

Sağlıklı ve ekonomik ulaşım olan bisiklet yolları ile ilgili son dönemde bir atak görüyoruz. İlk etapta 4 kilometrelik bir yoldan bahsediliyor. Bu yollar şehrin muhtelif yerlerinde yapılmaya devam edecek mi?
Mevcutta 14 km bisiklet yolumuz var, bu yolların birbiriyle entegre ve öncelikli olarak toplumun ortak kullanım bölgelerine ulaşım sağlamak kaydıyla genişleteceğiz. Bir iki yıl içinde de teknolojik veri tabanlı, toplu taşımayla bütünleşmiş, park et-devam et sisteminin başlangıcı niteliğinde Akıllı Bisiklet Uygulamasıyla, çevreci, ekonomik ve sağlıklı olan bisikletli ulaşımı, şehirde önemli bir alternatif ulaşım aracı haline getirmek istiyoruz.

Şehirde Kart54’e olan talep nasıl? Vatandaşlar Kart54 uygulamasını benimsediler mi?
Kart54 kullanımı maalesef istediğimiz düzeyde değil. Elektronik Ücret Toplama Sisteminin tanıtamadığımız birçok faydaları var. Durak bazında yolcu hareketleri ve ulaşım ihtiyaçlarının doğru tespiti ve buna göre daha isabetli toplu taşıma planlama, yolcu-şoför diyalog sorunlarının ortadan kalkması, akıllı ulaşım sistemleriyle bekleme ve zaman kaybının azalması, durak, hareket saati, güzergah ve diğer bilgilendirme sistemleri, haftalık, aylık, grup gibi alternatif ulaşım kartlarıyla ekonomik ve entegre ulaşım imkanı ile toplu taşıma kullanımının artması, böylece vatandaşlarımızın da esnaflarımızın da kazançlı çıktığı, trafiğe olumlu etki sağlayan bir durum ortaya çıkacak. Tek bir kartla şehirde tüm toplu taşıma araçları, raylı sistem, akıllı bisiklet, otoparklar ve diğer kamu hizmetlerinden kolay ve ekonomik faydalanma imkânı olacak. Birçok şehir bu konuda önemli mesafeler kat etti. Bizde ilk olarak şehir merkezine gelen tüm Özel Halk Otobüslerinde sistemi kurarak nakit kullanımının kalkmasını istiyoruz, bununla birlikte anlattığım diğer akıllı ulaşım sistemleri için hazırlıklarımızı yaptık. Kısa süre içinde vatandaşlarımızı bu güzel imkânlarla buluşturacağız.

Şehrin otopark sorununu sonlandıracak olan önemli bir proje var. Müftülüğün yanındaki araziye inşa edilmesi planlanan otopark projesinde gelinen son durum nedir?
300 araç kapasiteli katlı otopark ihalesi yapıldı, sözleşme aşamasında süreç devam ediyor. Yakın zamanda inşaat çalışmaları başlayacak. Otopark, şehir merkezinde en önemli sorunlarımızdan birisidir. Trafikteki araç sayısı çok hızlı bir şekilde artıyor. Bir taraftan katlı otopark sayısını arttırma çalışmaları yaparken, diğer yandan şehir merkezinde yapılan yeni yapılarda otopark ihtiyacının kendi parselinde karşılanmasına yönelik önemli uygulamalar yapıyoruz.

‘S’ plakayla ilgili çok titiz bir çalışma gerçekleştiriyorsunuz. Servisçilikte önemli bir düzen sağlanmış olacak. ‘S’ plaka ile ilgili sizin düşünceleriniz neler?
Öncelikle belirtmek isterim ki bu uygulamaya geçen tüm illerde genel olarak memnuniyet var ve bu uygulama esnafın faydasınadır. Bizde de esnaf temsilcilerimizin başkanımıza gelip talep etmeleri sonucu, başkanımızın talimatıyla esnafımızın faydasına bu çalışmayı başlattık ve tüm kriterler yine esnaf temsilcileriyle beraber, esnafın faydasına olacak şekilde belirlenmiştir. Uygulama binlerce esnafı ve vatandaşı ilgilendiriyor. Geçiş dönemindeyiz, tabi ki şikâyet ve eleştirilerle karşılaşıyoruz. Ancak, iki yıl sonra bu uygulamadan herkesin memnun kalacağına inanıyorum. Daha önce her vatandaş hiçbir kritere tabi olmaksızın bu işi yapabiliyordu. Böyle olunca yapılan hizmetin değeri oluşmuyordu. Görüştüğümüz birçok esnaftan; bu işten zaten kazanamıyorduk, sadece mazot paramızı çıkarıyorduk gibi serzenişler duyuyoruz. Böyle olunca da vatandaş adına kalite, konfor ve güven yoktu. S plaka uygulamasıyla esnaf dolmuş hatlarında olduğu gibi bir değere sahip olacak. Sakarya’da 54 plaka haricindeki araçlarla bu iş yapılamayacak. Hizmetin değeri oluşacak, standart yükselecek, kalite ve konfor artacak, esnaf gerekli kazancı sağlayacak, denetim ile daha güvenli ve düzenli hizmet verilmesi sağlanacak, sektör hak ettiği değere ulaşacak, uygulamadan esnaf da vatandaş da birçok faydalar görecek.

Vatandaş memnuniyetini hep üst düzeyde tutuyorsunuz. Şoförlere yönelik eğitimler veriliyor. Bu eğitimler devam edecek mi?
Toplu taşımada vatandaş memnuniyeti ve güvenliği olmazsa olmazımızdır. Tabi bunu önce kendi araçlarımızda sağlamalıyız. Bunun için şoförlerimize güvenli araç kullanımı, stres yönetimi, öfke kontrolü, etkili iletişim konularında eğitimler verdirdik ve bunu periyodik olarak tekrarlayacağız. Örnek davranış sergileyen çalışanlarımıza ayın şoförü uygulamasıyla ödüllendiriyoruz. Uygunsuz davranışta bulunan şoförlere yevmiye cezası veriyoruz. Çalışma esnasında telefon cihazlarının kullanılmamasına ve tüm otobüslere kamera takıp anlık takip ile vatandaş-şoför diyalog sorunlarının bitirilmesine yönelik çalışma yapıyoruz, kısa süre içinde bu konularda da önemli mesafe almış olacağız. Aynı şekilde bu çalışmaları diğer tüm toplu taşıma araçlarında uygulayacağız. Daha etkin denetim için geçen hafta üç adet toplu taşıma denetim ekibi kurduk ve tüm toplu taşıma araçlarını rutin denetime başladık. Toplu taşımada Sakarya’yı örnek gösterilen şehir haline getirmek istiyoruz.

Her geçen gün artan araç sayısına paralel olarak şehirdeki yeni ulaşım yolları konusunda araştırmalarınız mevcut mu? Bu yolları belirlerken ön planda tuttuğunuz durumlar neler?
Şehir içi trafiğini azaltıcı ve geleceğe dönük oluşacak ilave trafik yükünü karşılayacak alternatif ulaşım aksları oluşturma, mevcut aksların düzenlenmesi ve kavşak düzenlemesine yönelik devam eden ve planlanan çalışmalarımız var. Üst ölçekten bakarsak; bilindiği üzere Kuzey Marmara Otoyolu şehir merkezimizin kuzeyinden geçiyor ve Sabahattin Zaim Bulvarı ile D650 Karayoluna bağlantı yapıyor. Yenikent bölgemizin projeksiyon nüfusu belli, sanayi alanındaki hızlı gelişmeler yeni çevre yolu, mevcudun genişletilmesi, ilave arter oluşturma ihtiyacını ortaya çıkarıyor. Bu çerçevede Ulaşım Master Planı ışığında ve bunun dışında orta ve uzun vade plan ve projeler üzerinde çalışıyoruz.